..........................................................
15.6.2012 | 12:54
O Μάνος Χατζιδάκις μιλά στον Στ. Τσαγκαρουσιανο
"Σήμερα δεν τολμάς
πια να δοθείς. Αναγκάζεσαι διαρκώς να αλώνεσαι". Με αφορμή το θάνατό
του, σαν σήμερα το 1994
Υπήρξε μια εποχή σ’ αυτή την πόλη,
που περπατώντας «πολλές φορές τη νύκτα» άκουγα τις αναπνοές των
ανθρώπων απ’ τ’ ανοιχτά παράθυρα. Άκουγα τις ερωτικές τους συνομιλίες,
τους ψιθυρισμούς τους, τις αγωνίες τους για τις ασήμαντες ή σπουδαίες
υποθέσεις. Κι όσο απομακρυνόμουνα στις συνοικίες, τόσο πιο πολύ έμπαινα
στη διαφάνεια του κόσμου τους. Τότε η παρουσία του ανθρώπου στις
γειτονιές και τα περίχωρα ήταν παντοδύναμη. Όπως και η παρουσία του
έρωτα. Ενός έρωτα που κυκλοφορούσε στον δρόμο και μετουσίωνε την πόλη
ολόκληρη σ’ ένα ερωτικό εργαστήρι. Σήμερα δεν υπάρχουν δρόμοι, δεν
υπάρχουν ούτε νέοι για να αισθανθούν τον έρωτα και να τον ενσαρκώσουν.
Η επικινδυνότητα του έρωτα -το πιο σπουδαίο ίσως συστατικό του-
είναι στο δόσιμο, στον χαμό. Επικινδυνότητα δεν είναι το να βρεθείς
σφαγμένος ένα πρωί αλλά το να διαλύσεις τα όρια του εγωισμού σου, χωρίς
να ξέρεις το σημείο που θα φτάσεις. Δεν έχει αυτό σχέση με το αν
κινδυνεύεις σε ύποπτες συνοικίες.
Η απανθρωπιά αυτής της πόλης είναι συνυφασμένη με τις μεγάλες της κλίμακες.
Σήμερα δεν τολμάς πια να δοθείς. Αναγκάζεσαι διαρκώς να αλώνεσαι. Έχει
διαμορφωθεί, δυστυχώς, μια άλλη ψυχολογία που πριμοδοτεί τον
τυχοδιωκτισμό - ένα καθεστώς πια οριστικό. Η μεγάλη κλίμακα φέρνει την
αθλιότητα, γιατί κάνει διάφανες και σκληρές τις οικονομικές αντιθέσεις,
προκαλώντας την εγκληματικότητα ως απάντηση αυτού του φαινομένου. Ο
υπερπληθυσμός των Αθηνών, σε μια πόλη ανάρχως οικοδομημένη, οδήγησε στην
αρχιτεκτονική των εργολάβων, που ρίχνει τους ανθρώπους στη λάσπη και
μπορεί να γεννήσει μόνον εγκληματίες.
Τα δυόμισι εκατομμύρια αυτής της πόλης είναι τυχοδιώκτες της επαρχιακής Ελλάδας
που έφερναν βία και ανασφάλεια. Υπάρχει μια κακή εκτίμηση των
προοπτικών που θεωρεί την Αθήνα χρυσοφόρα γη. Ή υπάρχει μια χυδαία άποψη
περί της επιτυχίας. Τώρα οι πλούσιοι τροφοδοτούν τα σκυλάδικα. Έχουν
εξαφανιστεί οι ευγενικές μορφές. Αυτό δεν είναι ανεξάρτητο από την
επικράτηση του κιτς. Αρκεί να ρίξετε μια ματιά στις κοσμικές στήλες των
εφημερίδων: γκρανγκινιολική κατάσταση, κακοτυπωμένες -πλην έγχρωμες-
φωτογραφίες με μάτια κόκκινα, σαν γιοι του Φρανκενστάιν. Δέστε τις
φυσιογνωμίες. Δεν εκπέμπουν καμία ευγένεια, μόρφωση ή ήθος. Εξέλιπεν η
αρχοντιά και η καλή παιδεία που εξομάλυνε κάπως τις διαφορές των
πληβείων και των αρχόντων. Υπάρχουν, όμως, κάθε τόσο ευγενικές μορφές
χαμένες στο πλήθος. Τις συναντώ καμιά φορά στις συναυλίες μου, σε
διαλέξεις ή παραστάσεις. Είναι, όμως, αυτά πρόσωπα που έχουν οικειοθελώς
αποχωρήσει ή ακόμα βάναυσα παραγκωνιστεί, χωρίς να παίζουν κανέναν ρόλο
στη ζωή του τόπου.
Πώς μπορεί να διορθωθεί αυτή η πόλη; Μόνο με τις σούπερ λουξ συνοικίες,
σαν την Πλάκα της Μελίνας, που στην ουσία παραμένει απάνθρωπη και
άξενη: ξαναφτιάχνονται για να γίνουν συνοικίες ορισμένων προνομιούχων,
για να εντείνουν ακόμη περισσότερο τον διχασμό των στρωμάτων, για να
διαλύσουν οριστικά την παλιά, λειτουργική διαταξική δομή της αθηναϊκής
συνοικίας. Όταν ήμουν εγώ νεαρός φοιτητής, η Πλάκα ήταν το καταφύγιό μας
για τις ωραίες, απλές στιγμές. Και φτηνές. Τότε δεν τρώγαμε στα ακριβά
ρεστοράν, προτιμούσαμε την Πλάκα, όπου πίναμε και μιλούσαμε σε χώρους
κατεξοχήν συνομιλιών. Η Πλάκα που γνώρισα δεν έχει να κάνει μ’ αυτό το
απαστράπτον λουξ.
Κατά κανέναν τρόπο δεν θα δεχτώ τη μουσική κρίση ενός ζωώδους νέου,
κι ας με ελκύει σεξουαλικά. Οι νέοι που μ’ ενδιαφέρουν είναι αυτοί που
με ανακαλύπτουν. Όπως κι εγώ, νεαρός, μες στην αγέλη της ηλικίας μου,
ανακάλυπτα τους δασκάλους μου, έτσι θα ‘θελα να με βρουν οι νέοι σήμερα.
Μόνο μέσα από μια τέτοια παιδευτική σχέση, ανάμεσα στους παλιούς και
τους νέους επίλεκτους, προχωρεί η ποίηση μέσα σ’ αυτή την πόλη.
Ο έρωτας σήμερα δεν είναι για μένα αποκλειστικά σεξουαλικός μηχανισμός.
Με έλκουν οι νέοι που πρωτίστως νογάνε, αυτοί που θα εκπροσωπήσουν τη
γενιά τους αύριο. Όπως η γέννηση ενός παιδιού είναι ένα διαβατήριο για
τη μελλοντική γενιά (όταν δεν αποτελεί δημογραφικό στόχο, αλλά φυσική
συνέπεια του έρωτα), έτσι κι αυτή η έλξη μου για τους επίλεκτους νέους
διεκδικεί ένα διαβατήριο ποιητικής συνέχειας. Όμως υπάρχει αυτό το
τίμημα της σεξουαλικής γνώσης: έχει χαθεί ο έρωτας ανάμεσα στους νέους.
Υπάρχουν καλές κατασκευές, πολλές φορές μια ωραιότατη πράξη - έχει χαθεί
η αδεξιότητα των παλαιοτέρων. Αλλά μαζί μ’ αυτή έχει χαθεί και η ένταση
μιας ερωτικής μυθολογίας, αφού όλοι «ερώνται» με εξαλλοσύνη μέσα από
ασφαλιστικές δικλείδες. Παλιότερα οι άνθρωποι χάνονταν στον έρωτα,
παραδινόντουσαν. Έχετε δει εσείς σήμερα να χάνεται κανείς από το πάθος;
Ο κάθε έρωτας πρέπει να ‘χει την υποψία ενός μεγάλου.
Είμαι εξαίρετα μόνος προκειμένου να καταναλίσκομαι. Τη μοναξιά, έτσι
όπως τη χρησιμοποιείτε, τη συνάντησα για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη -
παλιότερα στην Ελλάδα δεν τη είχα ακούσει. Δέχομαι την ένστασή σας ότι
άκουγα τότε τη λέξη «πείνα» και «επιβίωση».
Αλλά σκεφτείτε ότι αυτό ήταν υγιέστερη κατάσταση.
Στην Κατοχή το Δημόσιο Ψυχιατρείο είχε κλείσει και η έννοια των
καρδιακών νοσημάτων ήταν σχεδόν άγνωστη. Θέριζε, βέβαια, η φθίση, που
έγινε θρυλική με τη Μαργαρίτα Γκωτιέ.
Νοσταλγώ μόνο δύο περιόδους στη ζωή μου: όταν ήμουν
και στις δύο περιπτώσεις ένα άγνωστο πρόσωπο και το στοιχείο της
εξαφανισής μου ήταν εντελώς ισοβαρές με την παρουσία μου. Την πρώτη,
ακριβώς μετά τον Πόλεμο, όταν οι μεγάλες ομάδες ξεχυνόντουσαν στους
δρόμους κι εγώ ήμουν μια απίθανη μονάδα όλως ανυποψίαστη. Και άλλη μια
φορά, στην Καλιφόρνια, το 1968. Απορείτε που νοσταλγώ την ανωνυμία και
όχι έναν έρωτα; Δεν συμφιλιώθηκα ποτέ με τη διασημότητα. Όταν είμαι με
κόσμο, είμαι αμήχανος. Κάθε φορά νιώθω έναν μικρό πανικό, που απλώς έχω
τη δύναμη να μεταμφιέζω. Δεν υπερβάλλω που σας λέω πως μόνο αυτές οι δύο
περίοδοι (η «Εποχή της Μελισσάνθης» και η εποχή της «Δεύτερης
Μυθολογίας») ήταν οι κορυφώσεις της ζωής μου...
Θυμάμαι ακόμα τη λεωφόρο Κάνυον, τότε το ’68, που
έδενε τα βουνά του Χόλιγουντ, γεμάτα σπίτια νέων που συζούσαν, που το
βράδυ έπαιζαν μουσική, μοίραζαν free press, ενταγμένοι στο νεανικό
κίνημα με την πρώτη πολιτική συνείδηση. Έγινα τότε φίλος με το
συγκρότημα Jefferson Airplane κι έφυγα μαζί τους, χάθηκα για 6 μήνες μες
στο Λος Άντζελες, το πνιγμένο στα ινδικά αρώματα. Για όλα αυτά τα
παιδιά ήμουν απλώς ένας περίεργος Έλληνας που τους ακολουθεί. Αλλά εγώ,
βλέπετε, ήμουν πολύ ρωμιός, πολύ αττικός για να χαθώ. Έτσι γύρισα στη
Νέα Υόρκη.
Όμως αυτές οι εποχές είναι οι μόνες που μπορώ να νοσταλγήσω - όλες τις άλλες σας τις χαρίζω.
Συνέντευξη στο Στάθη Τσαγκαρουσιάνο το 1985.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου