Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2012

Ακίρα Κουροσάβα: ο αυτοκράτορας του ιαπωνικού κινηματογράφου (06 Σεπ 2012 | tvxsteam tvxs.gr)

...............................................................

Ακίρα Κουροσάβα: ο αυτοκράτορας του ιαπωνικού κινηματογράφου

tvxs.gr/node/34183
 

 

Ο Ακίρα Κουροσάβα, μπήκε στο χώρο της τέχνης, θέλοντας αρχικά να ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Γράφτηκε σε μία σχολή καλών τεχνών στην οποία μελέτησε κυρίως δυτικές τεχνοτροπίες. Σύντομα εντάχθηκε σε μία καλλιτεχνική ομάδα και μελέτησε σε βάθος τη Ρωσική λογοτεχνία του 19ου αιώνα. Την αγάπη του για τον κινηματογράφο σημάδεψε η αυτοκτονία ενός από τους έξι αδελφούς του που λάτρευε το σινεμά και δούλευε ως αφηγητής σε βωβές ταινίες. Η σχέση του ίδιου του Κουροσάβα με τον κινηματογράφο ξεκίνησε το 1930 στο πλευρό του σκηνοθέτη, Κατζίρο Γιαμαμότο που υπήρξε μεγάλος δάσκαλος για το νεαρό Ακίρα Κουροσάβα, παρά τη δύσκολη για τον ιαπωνικό κινηματογράφο εποχή. Μία εποχή συντηρητική κατά την οποία ο Γιαμαμότο εκτελούσε, κυρίως, ταινίες – παραγγελίες για το στρατιωτικό καθεστώς. Ο Κουροσάβα, στο ίδιο κλίμα, θα κάνει την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα το 1943, με την ταινία «Σουγκάτα Σανσίρο» μια ταινία για την ιστορία του τζούντο. Στα επόμενα χρόνια ο Κουροσάβα θα κάνει ταινίες απλές και εμπορικές, όπως η συνέχεια του «Σουγκάτα Σανσίρο» (1945) τις οποίες δημιουργεί υπό τον έλεγχο της στρατιωτικής κυβέρνησης της Ιαπωνίας, κάτω από καθεστώς αυστηρής λογοκρισίας για την πνευματική δημιουργία. Ευνοούνται φυσικά έργα με πατριωτικό περιεχόμενο. Τέτοιο θα είναι και το περιεχόμενο του δεύτερου μέρους του «Σουγκάτα Σανσίρο» του Κουροσάβα, ενός ανθρώπου που, ωστόσο, συμπορευόταν με την αριστερά.
Ο προσανατολισμός του θα αλλάξει αμέσως μετά τον πόλεμο. Η πρώτη του ταινία, «Οι νέοι δεν χρειάζονται λύπηση» (1946), διαπραγματευόταν την ιστορία της Ιαπωνίας από την δεκαετία του '30 ως το 1946. Η ταινία βασιζόταν στην «πτώση του Τακικάβα», το 1933 όταν ένας καθηγητής αναγκάσθηκε από την κυβέρνηση να παραιτηθεί εξ αιτίας των πολιτικών απόψεών του, επειδή υποστήριζε την αριστερά και τα φοιτητικά κινήματα. Δύο χρόνια αργότερα ο Κουροσάβα, γύρισε το αριστούργημα «Ο μεθυσμένος άγγελος» (1948). Από κει και πέρα, οι ταινίες διαδέχονται η μία την άλλη και πρόκειται πάντα για εξαιρετικές παραγωγές που θα αποδώσουν στον Ακίρα Κουροσάβα τον τίτλο που του αξίζει («ο αυτοκράτορας του ιαπωνικού κινηματογράφου») και μία θέση στο Πάνθεον των σύγχρονων κινηματογραφιστών. Το 1950 θα κυκλοφορήσει το «Ρασομόν» η ταινία που του επέφερε τη διεθνή του φήμη και τον έκανε γνωστό στην Ευρώπη χαρίζοντάς του, το «Χρυσό Λέοντα». Θα ακολουθήσουν οι «Επτά Σαμουράι», «Όνειρα», «Γιοτζίμπο», «Ραψωδία τον Αύγουστο», «Καγκεμούσα».
Ο Κουροσάβα μελέτησε σε βάθος στοιχεία του δυτικού πολιτισμού, τα ενσωμάτωσε στην ιαπωνική κουλτούρα, το έκανε όμως με τρόπο αριστοτεχνικό, καταφέρνοντας να δημιουργήσει το δικό του μοναδικό στιλ κινηματογράφησης και στη συνέχεια να επηρεάσει ο ίδιος τον δυτικό κινηματογράφο. Ο ίδιος δεν δίστασε να αξιοποιήσει έργα των μεγάλων δυτικών κλασικών Γουίλιαμ Σαίξπηρ, Μαξίμ Γκόρκι και Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι μεταφέροντάς τα στη φεουδαρχική Ιαπωνία, ενώ και οι δημιουργοί της Δύσης δεν δίστασαν να «πατήσουν» στις δικές του ταινίες προκειμένου να δημιουργήσουν μεγάλες ταινίες. Τρανταχτά παραδείγματα, το «Και οι επτά ήταν υπέροχοι» του Τζον Στέρτζες, ένα ριμέικ των «Επτά σαμουράι» και το «Μια χούφτα δολάρια» του Σέρτζιο Λεόνε, ένα ριμέικ του «Γιοζίμπο». Επιπλέον, ο Τζορτζ Λούκας, ποτέ δεν έκρυψε ότι εμπνεύστηκε τον «Πόλεμο των άστρων» από το «Κρυμμένο κάστρο» (1958) του Ακίρα Κουροσάβα.
Ο θάνατός του από εγκεφαλικό, στις 6 Σεπτεμβρίου, του 1998 σήμανε μια μεγάλη απώλεια για τον παγκόσμιο κινηματογράφο, παρ' ότι ο Κουροσάβα είχε αποσυρθεί από το 1993, έχοντας παραδώσει στους φίλους του κινηματογράφου τον «Δάσκαλο», το κύκνειο άσμα του.
Φιλμογραφία
«Μανταντάγιο» (1993), «Μια Ραψωδία Τον Αύγουστο» (1991), «Όνειρα» (1990), «Ραν» (1985), «Καγκεμούσα, ο ίσκιος του πολεμιστή» (1980), «Ουζαλά» (1975), «Η Γειτονιά Των Καταφρονεμένων» (1970), «Κοκκινογένης» (1965), «Ο Δολοφόνος Του Τόκιο» (1963), «Σαντζούρο» (1962), «Γιοζίμπο» (1961), «Οι κακοί κοιμούνται ήσυχα» (1960), «Το κρυμμένο φρούριο» (1958), «Ο υπόκοσμος» (1957), «Ο Θρόνος του Αίματος» (1957), «Οι 7 Σαμουράϊ» (1954), «Ο καταδικασμένος» (1952), «Ο ηλίθιος» (1951), «Ρασομόν» (1950), «Σκάνδαλο» (1950), «Λυσσασμένος σκύλος» (1949), «Η ήσυχη διένεξη» (1949), «Ο μεθυσμένος άγγελος» (1948), «Μία υπέροχη Κυριακή» (1947), «Οι νέοι δεν χρειάζονται λύπηση» (1946), «Αυτά κτίζουν το μέλλον» (1946), «Ο Θρύλος του Τζούντο 2» (1945), «Αυτοί που πάτησαν την ουρά της τίγρης» (1945), «Ο πιο ωραίος» (1944), «Ο Θρύλος του Τζούντο» (1943)






Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2012

Η ξεχωριστή σημασία του «Αμφιτρύωνα» της Ιλεάνας Δημάδη ("Αθηνόραμα", 30/08/2012)

...............................................................


Η ξεχωριστή σημασία του «Αμφιτρύωνα» ("Αθηνόραμα", 30/08/2012)

Ήταν η πιο πολυαναμενόμενη παράσταση του φετινού Φεστιβάλ Επιδαύρου και τώρα περιοδεύει στα ανοιχτά θέατρα της Αθήνας. Η Ιλειάνα Δημάδη περιγράφει την εμπειρία να βλέπεις τον «Αμφιτρύωνα» του Μολιέρου στο αργολικό θέατρο και καταγράφει τους λόγους για τους οποίους η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής αποτελεί σημείο αναφοράς.

Σε πρώτο πλάνο ο Νίκος Κουρής και η Εύη Σαουλίδου και στο βάθος  η Αμαλία Μουτούση, ο Δημήτρης Ήμελλος με πλάτη και ο Χρήστος Λούλης με ξυλοπόδαρα.
Σε πρώτο πλάνο ο Νίκος Κουρής και η Εύη Σαουλίδου και στο βάθος η Αμαλία Μουτούση, ο Δημήτρης Ήμελλος με πλάτη και ο Χρήστος Λούλης με ξυλοπόδαρα.





























Ο Λευτέρης Βογιατζής έκανε πάλι το θαύμα του. Εργάστηκε πυρετωδώς, κάνοντας ατελείωτες πρόβες για τον «Αμφιτρύωνα». Και πέτυχε κάτι σπάνιο. Καταπιάστηκε με ένα έργο που δεν ισχύει κι έστησε μια παράσταση που δεν θα πάψει να ισχύει. Τι εννοώ: ελάχιστα μας αφορά σήμερα η υπόθεση του έργου. Τα πάντα ξεκινούν κι εξαντλούνται με το χωρατό του Δία, ο οποίος παίρνει τη μορφή του Αμφιτρύωνα για να πλαγιάσει με τη σύζυγό του Αλκμήνη. Ο Μολιέρος έγραψε τον «Αμφιτρύωνα» το 1668 για να τον παρουσιάσει στον βασιλιά και στους αυλικούς του. Ίσως ο στόχος του, εκτός από τη διασκέδαση των αριστοκρατών θεατών, ήταν η ταύτιση του Δία με τον παρανοϊκό, ακόλαστο και απολυταρχικό Λουδοβίκο ΙΔ΄, γνωστό και ως «Βασιλιά Ήλιο». Είναι ωραίο να γνωρίζει κάποιος το ιστορικό υπόβαθρο του έργου προτού παρακολουθήσει μια παράσταση. Η περαιτέρω όμως ενασχόληση με το μύθο και η αναγωγή του σε αρχετυπικά ζητήματα, όπως το είναι και το φαίνεσθαι, η αναζήτηση της αληθινής μας ταυτότητας ή η διαλεκτική εξουσιαστή (Δίας) και υποταγμένου (Αμφιτρύων), φαντάζουν ζητήματα θεωρητικού ενδιαφέροντος. Στην πράξη το έργο του Μολιέρου αποδεικνύεται από αδιάφορο μέχρι πληκτικό και το χιούμορ του ξεπερασμένο. Ο Λευτέρης Βογιατζής επιστράτευσε το δαιμόνιο σκηνοθετικό του χάρισμα και παρέδωσε μια παράσταση-έργο τέχνης κι έναν «Αμφιτρύωνα» παιγνιώδη και ειρωνικό, γεμάτο εικόνες που θα μείνουν αξέχαστες σε όσους (περίπου 10.000 θεατές) είδαμε την παράσταση στην Επίδαυρο στις αρχές Αυγούστου.

Από το βάθος του αργολικού θεάτρου, ανάμεσα από τα πεύκα, ξεπρόβαλε ένας ξυλοπόδαρος: ο Χρήστος Λούλης στο ρόλο του φτερωτού Ερμή. Ανάβει δύο πυροτεχνήματα και η μαγεία ξεκινάει. Σαν κουρδιστά παιχνίδια που ζωντανεύουν όπως στα παιδικά παραμύθια (ο «Καρυοθραύστης» μου ήρθε στο νου), οι ηθοποιοί έχουν ενσωματώσει την κίνηση του νευρόσπαστου: είναι παιχνίδια στα χέρια των θεών, οι ζωντανές μηχανές του θεάτρου, η ενσάρκωση της σύλληψης του σκηνοθέτη αλλά και γενναιόδωροι διασκεδαστές μας. Με την ορχήστρα γυμνή, μια κλειστή αυλαία στο βάθος και ινδικά ακορντεόν ανά χείρας, οι ηθοποιοί παίρνουν τις θέσεις τους στο θαυμαστό αφαιρετικό σκηνικό της Εύας­ Μανιδάκη –ένα σιδερένιο καρουζέλ– και συντονίζονται ευθύς αμέσως με το φυσικό τοπίο, παράγοντας άλλοτε ήχους ζώων και πουλιών και άλλοτε παιχνιδιών και μηχανών. Η μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού δημιουργείται επιτόπου από το θίασο, που γίνεται ο Χορός της κωμωδίας του 17ου αιώνα. Ανά στιγμές κάποιος από αυτόν ξεπηδά και γίνεται ρόλος, με εξαίρεση τη Στεφανία Γουλιώτη, η οποία αρχικά επόπτευε τους πάντες από την κορυφή του καρουζέλ ως Νύχτα, για να γίνει έπειτα η δεσποινίς-υποβολέας και βοηθός σκηνοθέτη με τα μυωπικά γυα­λιά. ένα αρκετά αμφιλεγόμενο εύρημα της παράστασης. Εκτός από ικανός ισορροπιστής, ο Χρήστος Λούλης ήταν κι ένας απολαυστικά υπερόπτης Ερμής, έχοντας ως αντίπαλο δέος τον Δημήτρη Ήμελλο, ο οποίος απέδωσε τον δούλο Σωσία με μια υποκριτικά άψογη τσιρκολάνικη κλοουνερί. Ο Νίκος Κουρής στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων ως ηγετικός, ερωτύλος Δίας, ενώ ο Γιώργος Γάλλος αποτύπωσε το κωμικοτραγικό μεγαλείο του σαστισμένου Αμφιτρύωνα. Η Εύη Σαουλίδου απέδειξε γι’ ακόμη μία φορά την υποκριτική της ευφυΐα ως καπάτσα Κλεάνθη και η Αμαλία Μουτούση με το καταπράσινο φόρεμα (εξαιρετικά­ τα κοστούμια του Άγγελου Μέντη), σαν πορσελάνινη κούκλα, ερμήνευσε με πειθαρχημένο εξπρεσιονισμό την ελαφρώς αφελή Αλκμήνη, η οποία ενδίδει στα θεϊκά ερωτοκαλέσματα και τελικά­ ραγίζει και γίνεται ένα με τα ερείπια της Επιδαύρου. Θαυμάσια ενορχήστρωσαν την παράσταση και οι υπόλοιποι ηθοποιοί (Κ. Γιαννακόπουλος, Ν. Χανακούλας, Κ. Ασπιώτης, Αν. Κωνσταντίνου, Χ. Φραγκούλης), με τον Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη να ξεχωρίζει. Αν κι ένα κλειστό θέατρο, όπως η Κεντρική Σκηνή του Εθνικού, θα ταίριαζε εξίσου (ή και περισσότερο) στην παράσταση, η έξοδος του θιάσου δεν θα ήταν ποτέ τόσο συναρπαστική όσο εκείνη στο αργολικό θέατρο, με τους ηθοποιούς να αποχωρούν σαν να αποτίνουν φόρο τιμής στη «Νύχτα των Σαλτιμπάγκων» του Μπέργκμαν.

Κάπως έτσι ο Λευτέρης Βογιατζής έθεσε το υπέρτατο όριο για το συγκεκριμένο έργο: άραγε ποιος από τους σκηνοθέτες επιγόνους του και πότε θα μπορέσει να διαβάσει με εξίσου εμπνευσμένο τρόπο τον «Αμφιτρύωνα» του Μολιέρου;

Η παράσταση περιοδεύει στην Αττική. Επόμενος σταθμός: Θέατρο Βράχων στις 31/8. Πληροφορίες: www.n-t.gr.

Ιλειάνα Δημάδη idimadi@athinorama.gr

Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2012

Σταύρος Ζαφειρίου: Να τη φοβάστε την πανσέληνο... (31 Αυγ 2012 | tvxsteam tvxs.gr)

............................................................

Σταύρος Ζαφειρίου: Να τη φοβάστε την πανσέληνο...

tvxs.gr/node/104628
 
 
 
 
Να τη φοβάστε την πανσέληνο.
Να μαζεύεστε στα σπίτια σας νωρίς
Στις γωνιές παραμονεύουν
τα επικίνδυνα όνειρα.
Στην Κατερίνα Γώγου
*Σταύρος Ζαφειρίου, Ζεστή Πανσέληνος
Από τη συλλογή Ζεστή Πανσέληνος (1988)


Παρασκευή 31 Αυγούστου 2012

Ο «καταραμένος ποιητής» Charles Baudelaire (31 Αυγ 2012 | tvxsteam tvxs.gr)

...........................................................

Ο «καταραμένος ποιητής» Charles Baudelaire

tvxs.gr/node/35200
 
 
 


«Η πρωταρχική απασχόληση του καλλιτέχνη είναι να αποκαταστήσει τον άνθρωπο στην φύση, ώστε να επαναστατήσει εναντίον της. Αυτή η επανάσταση δεν λαμβάνει χώρα ψυχρά, ως κάτι το δεδομένο, σαν να ήταν κάποιος κώδικας ή ρητορική. Λαμβάνει χώρα παρορμητικά και αφελώς, ακριβώς όπως η αμαρτία, όπως το πάθος, όπως η επιθυμία», εξήγησε ο ίδιος για τις πλάνες του ρεαλισμού. Περιγράφοντας τον Ρομαντισμό, είπε: «Ο ρομαντισμός δεν βρίσκεται ούτε στην επιλογή του θέματος ούτε στην ακριβή αλήθεια, αλλά περισσότερο σε έναν τρόπο να αισθάνεσαι τον κόσμο». Επιπλέον, ο Baudelaire αρθρώνει την θεμελιώδη αρχή της σύγχρονης αισθητικής: «Το Ωραίο πάντα θα είναι παράξενο. Δεν λέω ότι θα είναι παράξενο εκούσια και ψυχρά, διότι τότε δεν θα ήταν παρά ένα τέρας που ξεπήδησε μέσα από τις ατραπούς της ζωής. Λέω απλώς ότι πάντα θα ενέχει ένα στοιχείο παραδοξότητας, όχι ηθελημένης αλλά υποσυνείδητης. Και σε αυτήν την παραδοξότητα θα έγκειται και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που θα το καθιστά ωραίο».



Το γνωστότερο έργο του σήμερα είναι τα Άνθη του Κακού, μια συλλογή η οποία όταν κυκλοφόρησε, το 1857, προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις που ο Baudelaire καταδικάστηκε για προσβολή της δημοσίας αιδούς, και έξι από τα ποιήματα του απαγορεύτηκαν. Μάλιστα, η εφημερίδα Le Figaro έγραφε λίγο μετά την κυκλοφορία του βιβλίου: «Σε ορισμένα σημεία αμφιβάλλουμε για την πνευματική υγεία του Κου Baudelaire. Όμως ορισμένα άλλα δεν μας επιτρέπουν περαιτέρω αμφιβολίες. Κυριαρχεί, ως επί το πλείστον, η μονότονη και επιτηδευμένη επανάληψη των ίδιων πραγμάτων, των ίδιων σκέψεων. Η αηδία πνίγει την αχρειότητα—για να την καταπολεμήσει σμίγει με το μόλυσμα».
Σήμερα, ο Baudelaire συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων ποιητών της Γαλλίας αλλά και της παγκόσμιας λογοτεχνίας, με το όνομά του να βρίσκεται μεταξύ των Κλασικών. «Ο Baudelaire είναι ο πρώτος οραματιστής, ο βασιλεύς όλων των ποιητών, ένας θεός» είπε γι’ αυτόν ο νεαρός Rimbaud ενώ χαρακτηρίστηκε «Δάντης μιας παρηκμασμένης εποχής».
Στὸν ἀναγνώστη Ἡ ἀνοησία, τ᾿ ἁμάρτημα, ἡ ἀπληστία κι ἡ πλάνη κυριεύουνε τὴ σκέψη μας καὶ φθείρουν τὸ κορμί μας, κι εὐχάριστα τὶς τύψεις μας θρέφουμε στὴν ψυχή μας, καθὼς ποὺ θρέφουν πάνω τους τὶς ψεῖρες οἱ ζητιάνοι.
Στὰ μετανιώματα ἄναντροι κι ἁμαρτωλοὶ ὡς τὴν ἄκρια, ζητᾶμε πληρωμὴ ἀκριβὴ γιὰ κάθε μυστικό μας καὶ ξαναμπαίνουμε εὔκολα στὸ βοῦρκο τὸν παλιό μας, θαρρώντας πὼς ξεπλένεται μὲ τὰ δειλά μας δάκρυα.
Πάνω ἀπ᾿ τὸ προσκεφάλι μας ὁ Σατανᾶς γερμένος πάντα στὰ μάγια τοῦ κακοῦ τὸ νοῦ μας νανουρίζει, τὴ πιὸ ἀτσαλένια θέληση μεμιᾶς τὴν ἐξατμίζει, αὐτὸς ὁ Μέγας χημικός, ὁ Τετραπερασμένος.
Ὁ Διάολος, τὸ νῆμα αὐτὸς κρατᾶ ποὺ μᾶς κουνᾶ! Τὰ πράματα τὰ βρωμερὰ πιότερο τ᾿ ἀγαπᾶμε, κι ὅλο καὶ πρὸς τὴ Κόλαση κάθε στιγμὴ τραβᾶμε, μὲ δίχως φρίκη, ἀνάμεσα στὸ σκότος ποὺ βρωμᾶ.
Σὰν τὸ φτωχὸ ξεφαντωτὴ ποὺ πιπιλᾶ μὲ ζάλη μιᾶς παλιᾶς πόρνης ἀγκαλιὰ πολιομαρτυρισμένη, κλεφτάτα ἁρπάζουμε κι ἐμεῖς καμιὰ ἡδονὴ θλιμμένη, ποὺ τήνε ξεζουμίζουμε σὰ σάπιο πορτοκάλι.
Σὰν ἕνα ἑκατομμύριο σκουλήκια, μυρμηγκώντας, μὲς στὸ μυαλό μας κραιπαλοῦν τοῦ Δαίμονα τὰ πλήθη, κι ὅταν ἀνάσα παίρνουμε, ὁ Θάνατος στὰ στήθη σὰν ἄϋλος ποταμὸς κυλᾶ, σιωπηλὰ θρηνώντας.
Ἂν τὸ φαρμάκι κι ἡ φωτιὰ κι ἡ βιὰ καὶ τὸ μαχαίρι δὲν ἔχουνε τὰ φανταχτὰ κεντίδια ἀκόμα κάνει στὸ πρόστυχο τῆς μοίρας μας ἄθλιο καραβοπάνι, εἶναι ποὺ λείπει ἀπ᾿ τὴ ψυχὴ τὸ θάρρος κι ἀπ᾿ τὸ χέρι.
Μὰ μὲς στὶς σκύλες, τοὺς σκορπιούς, τὰ φίδια, τὰ τσακάλια, τοὺς πάνθηρες, τοὺς πίθηκους, τοὺς γύπες, τὰ θηρία ποὺ γρούζουν, σέρνουνται, ἀλυχτοῦν κι οὐρλιάζουν μὲ μανία μέσ᾿ στῶν παθῶν μας τὸ κλουβί, προβαίνει ἀγάλια, θεριὸ πιὸ βρώμικο, κακό, τὴν ἀσκημιὰ νὰ δείξει!
Κι ἂ δὲ σαλεύει κι οὔτε ἀκούει κανένας τὸ οὐρλιαχτό του, ὅλη γῆς θὰ ρήμαζε, καὶ στὸ χασμουρητό του θὰ ῾θελε νὰ κατάπινε τὸν κόσμο -αὐτὸ ῾ναι ἡ πλήξη!- πού, μ᾿ ἕνα δάκρυ ἀθέλητο στὰ μάτια τῆς κοιτάζεις, καθὼς καπνίζει τὸν οὐκᾶ, κρεμάλες νὰ στυλώνει.
Καὶ ξέρεις, ἀναγνώστη, αὐτὸ τὸ τέρας πῶς δαγκώνει! Ὦ ἀναγνώστη ὑποκριτή, ἀδέρφι ποὺ μοῦ μοιάζεις!

Charles Baudelaire

Πέμπτη 30 Αυγούστου 2012

Ερώτημα κρίσιμο: Τέχνη ή Μητρότητα; με αφορμή το εξαιρετικό κείμενο "To μωρό της Ίριδας" της Άννας Δαμιανίδη ("Ημερολόγιο Οδοστρώματος", 28/8/2012)

.............................................................

To μωρό της Ίριδας

της Άννας Δαμιανίδη 

Το δικό μου μωρό σε ίδια ηλικία

Παίρνω αγκαλιά με τη δέουσα τρεμούλα το μωρό της Ίριδας που ξεκινάει να κλαίει. Το βάρος του μικρού σώματος, το απαλό δέρμα, τα μέλη που δεν στέκονται ακόμα μόνα τους, με ξαφνιάζουν. Πόσα χρόνια πάνε που έχω να σηκώσω μωρό στην αγκαλιά; Δεν είναι καθόλου απλό να υπάρχουν στο περιβάλλον σου γονείς με μωρά που σε αφήνουν να τα πιάσεις.
Θέτω μόνη μου ένα δύσκολο στοίχημα, θα καταφέρω να το ηρεμήσω; Το πιο χρησιμοποιημένο από τα νανουρίσματα έρχεται μόνο του στα χείλη μου, λες και περίμενε πίσω από την κουίντα του μυαλού δεκαπέντε χρόνια, τουλάχιστον, να το καλέσουν. Το μωρό δεν με ξέρει, δέρμα, ώμο, μυρωδιά, αναταράζεται, αλλά το τραγούδι μόνο του, το πανάρχαιο κατευναστικό μήνυμα, κάτι μπορεί να κάνει.
Η μαμά του είναι χορεύτρια. Έμεινε βέβαια ήδη ένα χρόνο έξω από την αγορά εργασίας, πώς αλλιώς θα γινόταν; Τώρα θηλάζει, το σώμα θα αργήσει να επανέλθει σε κατάσταση ανταγωνισμού για ένα σκληρό επάγγελμα. Θα περάσει τις δύσκολες, τις καθημερινές μικρές επιλογές, τα χιλιάδες μικρά διλήμματα που εντάσσονται στο μεγάλο, παιδί ή δουλειά, θα τα ζήσει μεγεθυμένα, λόγω της φύσης της δουλειάς της. Αυτό τον αγώνα που οι γυναίκες ξέρουμε καλά, αλλά ακόμα δεν έχουμε βρει τις λέξεις να τον αποτυπώσουμε πειστικά, να τον βγάλουμε από τις αγιογραφίες με τα βυζαντινά καλύμματα, τις γλυκοφιλούσες, τις μακρινές μητέρες, να τον αναδείξουμε στις πικροφιλούσες, στις αμήχανες, τις ακάλυπτες σημερινές, τις κοντινές μητέρες, θα τον ζήσει η Ίριδα μέρα με τη μέρα από δω κι εμπρός.
Το μωρό σταμάτησε να κλαίει, αλλά δεν ηρέμησε εντελώς. Το κρατώ ακόμα και το παρακαλώ στ’ αυτί να με βγάλει ασπροπρόσωπη στη μαμά του. Να μπορέσω κάποια στιγμή να το πάρω βόλτα στο πάρκο. Έχω ένα σωρό ταλέντα που μένουν άχρηστα, νταντάς, παραμυθούς, ταΐστρας και τα τοιαύτα. Δεν έχουμε οργανώσει καλά τη συμμετοχή στο μεγάλωμα των παιδιών. Κάθε μωρό θέλει ένα χωριό να μεγαλώσει, αλλά το χωριό δεν βλέπει τα μωρά μπροστά στα μάτια του.
Την ξέρω από μικρή την Ίριδα. Παρακολούθησα τη μάχη που έδωσε στην εφηβεία της, να πείσει την οικογένεια για την επαγγελματική επιλογή της. Χορεύτρια, μια τόσο εξαιρετική μαθήτρια; Θα άφηνε τη σιγουριά για τόσο αμφίβολη καριέρα; Προχώρησε με επιμονή, καλλιέργησε την τέχνη της ακούραστα, έφτασε σε σημεία υψηλά το σώμα, την τεχνική, την ευαισθησία, τη δημιουργικότητα. Και τώρα βάζει φρένο σε όλ’ αυτά, εξίσου αποφασισμένη όπως τότε που τα ξεκίνησε. Τώρα αρχίζει άλλη μάχη, με τον αργό και ταυτόχρονα ιλιγγιώδη ρυθμό του μωρού που μεγαλώνει από τη μια, και τον αγώνα για ένα πρόγραμμα που θα επαναφέρει το σώμα και την είσοδο στην όλο και πιο άγρια πιάτσα από την άλλη. Αυτή ήταν η μάχη του καιρού μας, μέχρι που την αφήσαμε στην άκρη και πιάσαμε τα ακατανόητα οικονομολογικά.
-Θα κάνω μαθήματα και τέτοια, λέει η Ίριδα καθώς ακόμα προσπαθώ να νανουρίσω το μωρό της, κι ο πατέρας του επεμβαίνει:
-Η Ίριδα είναι χορεύτρια, και δεν την πήραν τα χρόνια. Θα ξαναχορέψει μόλις ξαναβρεί το σώμα της.
Νομίζω αυτή η απλή φράση ήταν που ηρέμησε το μωρό στην αγκαλιά μου κι αποκοιμήθηκε επιτέλους ήσυχο.

Τρίτη 28 Αυγούστου 2012

Ο μεγαλοφυής λογοτέχνης και διανοητής Βόλφγκανγκ Γκαίτε (28 Αυγ 2012 | tvxsteam tvxs.gr)

..........................................................

Ο μεγαλοφυής λογοτέχνης και διανοητής Βόλφγκανγκ Γκαίτε

tvxs.gr/node/34159
 
 
 
Σε ηλικία 16 ετών ξεκινά σπουδές Νομικής στο Πανεπιστήμιο της Λειψίας, ενώ παράλληλα έκανε μαθήματα σχεδίου με τον Adam Oeser. Με αφορμή έναν άτυχο έρωτα, δημιουργεί το πρώτο του θεατρικό έργο το 1767. Ολοκληρώνει τις σπουδές της Νομικής το 1768 και από το 171 εξασκεί το επάγγελμα του δικηγόρου. Σε ηλικία του 1774, σε ηλικία 25 ετών δημοσιεύει το έργο που του χάρισε την πανευρωπαϊκή αναγνώριση: Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου, με το οποίο δημιουργεί το πρότυπο του ρομαντικού ήρωα.
Ο νεαρός Γκαίτε ήταν έρμαιο των συναισθημάτων του, όπως ανέφερε, σε τέτοιο βαθμό ώστε ανησυχούσε για την πνευματική ισορροπία του. Με το ποίημά του «Προμηθέας», όπου υποστήριξε ότι άνθρωπος πρέπει να πιστεύει στον εαυτό του κι όχι στους θεούς, γίνεται ο εκπρόσωπος ενός ολόκληρου κινήματος. Το 1775 επισκέπτεται τον Δούκα της Βαϊμάρης, Karl August, και αναλαμβάνει διαδοχικά διάφορα κυβερνητικά αξιώματα. Στην πόλη αυτή έζησε ως το θάνατό του.
Παράλληλα με τη λογοτεχνία και τη δραματουργία, μελέτησε φυσική, χημεία και ανατομία – ήταν αυτός ο οποίος, 70 χρόνια πριν από τον Δαρβίνο, διατύπωσε την θεωρία της ενότητας και της συνέχειας στη φύση, παρατηρώντας τις μορφολογικές ομοιότητες μεταξύ ειδών. Το δε 1784 ανακάλυψε την ύπαρξη του μη διακρινόμενου (λόγω της απώθησής του στο πρόσθιο τμήμα των άνω γνάθων και της συνοστέωσής του με αυτά) μεσογνάθιου οστού στον άνθρωπο. Η μελέτη της συγκριτικής ανατομίας τον οδήγησε να εισηγηθεί το 1790 ένα νέο κλάδο των επιστημών της φύσης, τη Μορφολογία. Σε μια πραγματεία του, το 1795, ορίζει τη Μορφολογία, ως «αυτοτελή επιστήμη και βοηθητική της Φυσιολογίας που πρέπει να περιλαμβάνει τη διδασκαλία περί της μορφής, σχηματισμού και μετασχηματισμού των οργανικών σωμάτων».
Τα χρόνια 1791 - 1817 διεύθυνε το Αυλικό Θέατρο της Βαϊμάρης. Το 1795 γνωρίζεται με τον Friedrich Schiller κι αναπτύσσουν μεταξύ τους μια βαθιά φιλία, που κράτησε ως το θάνατο του δεύτερου, το 1805. Ο Γκαίτε, το 1806 παντρεύτηκε τη Christiane Vulpius, με την οποία είχε ήδη από το 1789 ένα γιο, χρονιά κατά την οποία ξέσπασε η Γαλλική Επανάσταση, της οποίας υπήρξε θαυμαστής. Ο Φάουστ, το διασημότερο έργο του και το δημιούργημα μιας ολόκληρης ζωής, ολοκληρώθηκε ένα έτος πριν το θάνατο του, ενώ η αυτοβιογραφία του «Ποίηση και Αλήθεια», θεωρείται από τ' αριστουργήματα του γερμανικού πεζού λόγου.
Πέθανε στις 22 Μαρτίου του 1832, μετά από μια ζωή κορυφαίας δημιουργίας. Ο τάφος του βρίσκεται στο ιστορικό κοιμητήριο της Βαϊμάρης. 



Δευτέρα 27 Αυγούστου 2012

"Οι χηρευμένες ντομινατρίξ" Aπο τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο (www.lifo.gr, 27.8.2012)

.......................................................




www.lifo.gr, 27.8.2012 | 09:21

Οι χηρευμένες ντομινατρίξ

Aπο τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Ένα θλιβερό αρθρίδιο της κ. Θερμού, ή πώς τα μεγάλα media έπαψαν να συνομιλούν με την εποχή τους
Magnify Image

Χθες δημοσιεύτηκε στο Βήμα ένα από τα συνηθισμένα σχόλια που κάποτε αποδείκνυαν ότι το Βήμα ορίζει το παιχνίδι. Το υπογράφει η κυρία Μαρία Θερμού, η οποία έχει περάσει τη ζωή της στους  διαδρόμους της μαραζωμένης (σύμφωνα με όλα τα επίσημα οικονομικά στοιχεία) αυτοκρατορίας, με τίτλο εντυπωσιακό, αλλά όχι και τόσο κυριολεκτικό: Οι Ανύπανδρες θυγατέρες.

Το αρθρίδιο είναι το εξής:

Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι σε μια εποχή που ακόμη και αυτός ο ακλόνητος θεσμός των «ανύπανδρων θυγατέρων» σείεται, ουδείς μπορεί να ελπίζει ότι θα εξαιρεθεί από την επανεξέταση και την κρίση. Και επειδή μόνο εκ του αποτελέσματος μπορεί να γίνει αυτό, μια επιστολή με τις υπογραφές γνωστών καλλιτεχνών υπέρ της παραμονής του κ. Γιώργου Λούκου στο Ελληνικό Φεστιβάλ θέλησε να προλάβει τις εξελίξεις. Λάθος μέγα, το οποίο ο ίδιος ο κ. Λούκος θα έπρεπε να έχει αντιληφθεί. Για τον απλούστατο λόγο ότι η συνεργασία του με το πλήθος σχεδόν των υπογραφόντων καθιστά αμέσως την ενέργεια διαβλητή. Διότι, βλέπετε, υπάρχουν και οι καχύποπτοι. Αυτοί που ερμηνεύουν την επιστολή ως κίνηση πανικού. Αυτοί που κρίνουν ως προς πολλά αμφιλεγόμενη τη θητεία του κ. Λούκου στη διεύθυνση του Φεστιβάλ. Που θεωρούν ότι μόλις παραμερίσει η αχλή των δημοσίων σχέσεων και αποτιμηθεί το καθαρά καλλιτεχνικό όφελος, τότε το έλλειμμα θα φανεί ξεκάθαρα. Από την άλλη, η αλήθεια ίσως να βρίσκεται κάπου στη μέση. Η κρίση θα δείξει αν θα αναζητηθεί νέος νυμφίος.

Το αρθρίδιο αυτό είναι στρεψόδικο, συκοφαντικό και τελικά ξεφτιλισμένο για τους εξής λόγους:

1. Η κ. Θερμού λέει ότι η θητεία του Λούκου είναι "ως προς πολλά αμφιλεγόμενη".
Αμφιλεγόμενη από ποιούς;

Ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε τέτοια αποδοχή του θεσμού, στο σύνολο της ιστορίας του. Και αριθμητικά και καλλιτεχνικά. Και στο ταμείο και στην καλλιτεχνική αξία των παραστάσεων που παρουσιάστηκαν.

Μπορεί να μας πεί ονομαστικά η δημιοσιογράφος ποιός αμφισβήτησε τον Λούκο -πέρα απο τις χήρες του ΔΟΛ -με προεξάρχοντα τον κριτικό του ΔΟΛ κ. Γεωργουσόπουλο, που έτρωγε την μερίδα του λέοντος στην προηγούμενη κατάσταση;

2. Παρομοιάζει μειωτικά τον Λούκο με "ανύπανδρη θυγατέρα".

Τι πνεύμα! Τι οίστρος κατινιάς! Τι σουσουδίστικη κακιούλα -ούτε τα σάψαλα του Ζόναρς δεν θα την σκαρφίζονταν!

Κατ' αρχάς ο Λούκος μόνο ανύπαντρος δεν είναι -το έργο του  (και στη Λυών και αλλού) τον έχει κάνει ένα πρόσωπο που πολλοί οργανισμοί θα ήθελαν να εντάξουν στο δυναμικό τους. Δεν είναι δημιούργημα διαπλοκής ούτε δωράκι που έκανε κάποιος πολιτικός στον κολλητό του φίλο -αναδείχτηκε αποκλειστικά με τη δουλειά του.

Δεύτερον, οι ανύπανδρες θυγατέρες πληρώνονται επειδή έχουν θέσει το προνομιακόν αιδοίον τους και το στεφάνι τους σε αργία -όπως πολλοί δημοσιογράφοι του Βήματος που πληρώνονται για να γράφουν στη χάση και στη φέξη μια παπαριά. Ο Λούκος δουλεύει. Και αυτό που κάνει αφορά χιλιάδες ανθρώπους.

3. Λέει η κ. Θερμού ότι επειδή στο σύνολό τους σχεδόν οι υπογράφοντες υπέρ του Λούκου έχουν συνεργαστεί μαζί του στο παρελθόν, δεν μετράνε. Φαντάζομαι, επειδή κοιτάνε το συμφέρον τους.

Μόνο που υπογράφει το σύνολο των αρίστων του ελληνικού θεάτρου: Βογιατζής, Μαρμαρινός, Λυμπεροπούλου, Μοσχόπουλος, Παπαιωάννου, Ομπολένσκυ, Φασουλής,  Πατεράκη, Μπρούσκου, Κοκκίνου, Καταλειφός, Μουτούση... Επαναλαμβάνω: όλοι οι άριστοι.

Λείπει βέβαια ο Ευαγγελάτος (LOL) και το μεγάλο ταλέντο του ελληνικού θεάτρου, σύμφωνα με τον κριτικό του ΔΟΛ:  Μάρκος Σεφερλής.

Να υποθέσω ότι ο επόμενος διευθυντής του Φεστιβάλ  δεν θα θελήσει να ξαναδώσει δουλειά στους συμφεροντολόγους υπογράψαντες;

Δύσκολο!

4. Λέει η κ. Θερμού ότι η αχλή των δημοσίων σχέσεων κρύβει το γεγονός ότι καλλιτεχνικά το έργο του Λούκου είναι ελλειμματικό.

Ώστε λοιπόν μπορεί κανείς να έχει τόσο γερές, τόσο αποφασιστικές δημόσιες σχέσεις εκτός ΔΟΛ;
Μπορεί κανείς να κάνει παιχνίδι ακόμα κι όταν το Βήμα και τα Νέα τον διαβάλουν, τον συκοφαντούν και τον αποκλείουν -συστηματικά από την αρχή της καριέρας του;

Η απάντηση είναι ναι! Κι αυτό είναι που έχει κάνει τόσο έξαλλη την κυρία και τους κυρίους πίσω της.

Στο νέο τοπίο της επικοινωνίας, αυτοί οι μεγάλοι οργανισμοί που είχαν μάθει περίπου να ψιλοκυβερνούν την Ελλάδα και να ορίζουν τη δημόσια συζήτηση, είδαν με τρόμο ότι ξεπερνιούνται: από τα social media, το ίντερνετ, το εβδομαδιαίο free press, το εναλλακτικό word of mouth.

O Λούκος έγινε εκκωφαντικό χιτ στην πόλη χωρίς να γραφτεί ούτε μια καλή λέξη από αυτούς που μοιράζουν ενδεικτικά ποιότητας (με το αζημίωτο).

Αν όμως μπορούσαν να δουν γιατί συμβαίνει αυτό και πού η εποχή τους ξεπερνάει, ίσως έπαυαν να μένουν χαμένοι στη μετάφραση, ως χηρευμένες ντομινατρίξ.

Φοβάμαι ότι με όπλο τη μουχλιασμένη, μικροπολιτική κακία της κ. Θερμού δύσκολα το Βήμα θα ξανασυζητήσει με την εποχή του.


Σάββατο 25 Αυγούστου 2012

Κ.Γεωργουσόπουλος-Μ.Σεφερλής / Πριν από ένα χρόνο ήταν η πρώτη πράξη: Η εγκωμιαστική κριτική του Κώστα Γεωργουσόπουλου για τον Μάρκο Σεφερλή (;!) (www.lifo.gr, 29.8.2011)

........................................................

www.lifo.gr, 29.8.2011 | 19:00

Η εγκωμιαστική κριτική του Κώστα Γεωργουσόπουλου για τον Μάρκο Σεφερλή (;!)

Ο πιο σημαντικός Έλληνας κριτικός θεάτρου (που έχει τσακωθεί με σπουδαίους θεατράνθρωπους λόγω των αυστηρότατων κριτικών του) κάνει τη μεγάλη έκπληξη στα σημερινά ΝΕΑ.




Ήταν πολύ πρωί για μένα όταν μπήκα στο αεροπλάνο σήμερα, κι έτσι όταν μας μοίρασαν τις εφημερίδες και διάβασα τα Νέα αναρωτήθηκα για λίγο αν είχα δει καλά ή αν ονειρευόμουν.

Μπορεί ο Κώστας Γεωργουσόπουλος να μη χαρίζει κάστανα (οι κόντρες του είναι ιστορικές) και να θάβει ανάλογα με το γούστο του παραστάσεις και σκηνοθέτες, σήμερα το πρωί έκανε την έκπληξη, στην βαθύτατα επιδραστική του στήλη που διατηρεί στα ΝΕΑ εδώ και δεκαετίες.

Τελικά είχα δει καλά. Να μερικά αποσπάσματα απ' την, σχεδόν εκθειαστική κριτική (όλη εδώ κι εδώ) του Γεωργουσόπουλου για την νέα παράσταση του Μάρκου Σεφερλή.


Λαϊκό σατιρικό θέατρο

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Δευτέρα 29 Αυγούστου 2011

Ακρογωνιαίος λίθος του επιθεωρησιακού είδους είναι ο [κάθε] ηθοποιός. Αυτός ο πολυμήχανος μίμος, τραγουδιστής, χορευτής, χρήστης των ιδιόλεκτων (εφήβων, ντοπιολαλιών, υποκόσμου, αλλοδαπών) και χαρισματικός διαλεκτικός στην επικοινωνία του με το λαϊκό κοινό. Μέγας αυτοσχεδιαστής και συχνότατα συν-γραφέας του κειμένου - νούμερου. Αυτό το υποκριτικό θηρίο πρέπει να έπεται και να προηγείται άλλου θηρίου και εντός δέκα λεπτών να σχεδιάσει τύπο, να εφεύρει σλόγκαν, να βρει τον σατιρικό πυρήνα - στόχο του, να τον σχολιάσει και στιχουργικά πάνω σε γνωστά τραγουδιστικά σουξέ και να αφήσει φεύγοντας από τη σκηνή ανεξίτηλο στίγμα.

Ενας τέτοιος μίμος αλλά συνάμα και συγγραφέας είναι ο Μάρκος Σεφερλής. Και να μην ξανακούσω για «Δελφινάριο», γιατί θα αξιώσω αν είναι καλλιτέχνης του θεάτρου ή διανοούμενος ο τιμητής να μου πει αν μπορεί να πράξει επί σκηνής και να διεκπεραιώσει τόσα μιμήματα άλλος σήμερα έλληνας ή και ξένος νουμερίστας. Αυτό το μιμητικό θηρίο έως τρεις περίπου ώρες στο «Δελφινάριο» Παρασκευή βράδυ με 1.200 θεατές μονοπωλεί τη σκηνή, τραγουδά, χορεύει, ακροβατεί, αυτοσχεδιάζει, μεταμορφώνεται (σε γριά, σε Πάττυ, σε κομπάρσο σε πειρατικό σίριαλ, μπαλαρίνα, μάγκα τεμπελχανά, «ευαίσθητο» μόδιστρο αλλά και χαρισματικό κομφερανσιέ που κρατάει σε εγρήγορση και άμεση επικοινωνία το κοινό μισή ώρα.

Βρίσκει περιστασιακούς στόχους μέσα στο κοινό και κλιμακώνει μέχρι απογειώσεως τα πειράγματά του, κατορθώνοντας να βάλει μέσα στο θεατρικό παιχνίδι και τρεις τέσσερις θεατές, παίζοντας μαζί τους κάθε βράδυ νέο νούμερο.

Βασικός συμπαίχτης και... συνένοχος επί σκηνής ο Γιάννης Καπετάνιος και από κοντά ο έμπειρος Γιώργος Πετρόχειλος και δύο σταθερές και γράφουσες στο είδος κυρίες, η Αρετή Ζαχαριάδη και η Βασιλική Αγγέλη. Ο νεαρός Στέλιος Κρητικός συμπληρώνει τον εξαμελή θίασο!

Πού ακούστηκε επιθεώρηση με έναν κυρίαρχο νουμερίστα. Και όμως, ο Σεφερλής δεν κουράζει, είναι συνεχώς απροσδόκητος και δεν φείδεται αυτοσχεδιαστικών τεχνασμάτων.

Θέαμα για όλη την οικογένεια (συνέχεια του άρθρου)

Το κείμενο είναι από τα καλύτερα της τελευταίας επιθεωρησιακής σοδειάς. Ευθύβολη πολιτική σάτιρα, νυστέρι χωρίς φτηνούς κολακευτικούς σε εποχή κρίσης λαϊκισμούς. Συγγραφείς ο Σεφερλής και ο Στέλιος Παπαδόπουλος.

Θα μπορούσα μάλιστα να πω ότι πέρα από μερικά από την εποχή του Αριστοφάνη σατιρικά μοτίβα (το πέρδεσθαι, η ιθυφαλλία κ.τ.λ.) στο «Δελφινάριο» έχει επανέλθει το θέαμα κατάλληλο για όλη την οικογένεια. Το βράδυ που είδα την παράσταση υπήρχαν στο κοινό και οικογένειες (σύζυγοι, πεθερές, κουνιάδες) και αμαξάκια με μωρά.

Ναι, αυτό είναι λαϊκό θέατρο όπως του Λένυ του Βρωμόστομου στη Νέα Υόρκη, του Καρλ Βάλεντιν στο Βερολίνο, του Τοτό στην Ιταλία, του Καντίφλας στην Ισπανία, του Φερναντέλ στη Γαλλία, των κλόουν και των μίμων του αγγλικού Μιούζικ Χολ.

Στο «Δελφινάριο» σε μια πλούσια σκηνογραφική και ενδυματολογική παραγωγή ένα δεκαμελές μπαλέτο με χορογράφο τον Αλέξανδρο Κουλίτσκιν συμπληρώνει την παραδοσιακή συνταγή με μουσική του Νίκου Βεντουράτου.

--------------------------------------------------------------------------------------------

[+]


Η κριτική δημοσιεύτηκε και στο σάιτ των Νέων. Δεν μπήκε όμως με το όνομα του σπουδαίου κριτικού, αλλά ανώνυμη. Έτσι κάποιος ανυποψίαστος σχολιαστής έγραψε.


Πού να 'ξερες, άμοιρε σχολιαστή ΤΥΦΩΕΑ, σκέφτηκα διαβάζοντας το σχόλιο. Και αποφάσισα ότι έπρεπε να τον ενημερώσω. Πραγματικά, θα ήθελα να ήμουν από κάμια μεριά όταν θα διάβαζε το σχόλιό μου, στο οποίο του αποκάλυπτα ότι ο "αφανής γραφιάς που εκθειάζει τον πρωτομάστορα της σάχλας" είναι ο πολύς Κ. Γεωργουσόπουλος.


[++]


Εντάξει, αφού διάβασα την κριτική του Γεωργουσόπουλου σκέφτηκα, τι στο διάολο διάβασα μόλις τώρα; Μιλάμε για τον κάκιστα αντιαισθητικό Μάρκο Σεφερλή ή για τον Λένυ Μπρους; Κάνει κάτι διαφορετικό απ' αυτά που κάνει στην τηλεόραση (και χάρη στο Άλτερ τα ξαναθυμόμαστε θέλοντας και μη;) Μήπως το καλό είναι ότι τα κάνει επί τρισίμιση ώρες και είναι ακούραστος; Μα αυτός δεν αντέχεται για πέντε λεπτά, θα χαρούμε που κάνει "μιμήματα" επί τόσες ώρες;

Μετά όμως θυμήθηκα την πρώτη του εμφάνιση στην τηλεόραση, όταν έκανε τον Ταξιτζή με κρυφή κάμερα και οι πελάτες δεν ήξεραν ότι καταγράφονται. Τον είχα προσέξει τότε: ευρηματικός, χαρισματικός, με έξυπνο χιούμορ, τρομερά ετοιμόλογος!

Ίσως αν αφεθείς σε μια παράστασή του να εντοπίσεις όλα αυτά που είπε ο Γεωργουσόπουλος και που επιβεβαιωμένα ξέρω κι εγώ ότι έχει ο Σεφερλής. (Αναρωτιέμαι τι πιστεύετε κι εσείς για την κριτική.)
Πάντως ένα είναι σίγουρο: ο συγκεκριμένος κριτικός θεάτρου ανέβηκε στην εκτίμησή μου, όχι γιατί εγκωμιάζει κάτι που θεωρώ απωθητικό trash, αλλά γιατί το κάνει χωρίς να νοιάζεται για το προφίλ του.
Του άρεσε και το λέει. Δε σκέφτεται αν σχολιαστεί, αν κακοχαρακτηριστεί, αν χλευαστεί.

Μ' αρέσουν οι άνθρωποι που έχουν το θάρρος της γνώμης τους ακόμα κι όταν ξέρουν πως  αυτό που θα πουν δεν θα είναι καθόλου μα καθόλου δημοφιλές στον κύκλο τους...

[Και τώρα σας προτρέπω να...]